Aandelenmarktspel


De leerlingen van 5 Marketing en Ondernemen, 5 Accountancy en IT en 5 Economie (-Talen en -Wiskunde) spelen 5 weken lang, tijdens het 4de lesuur op vrijdag,  een aandelenspel. Met een vast startbedrag zijn de leerlingen  in teamverband gaan handelen in aandelen en valuta.
Er zijn vijf handelsdagen en elke “beursdag” duurt ongeveer 25 minuten. De koersen worden beïnvloed door de nieuwsberichten via radio- en tv-bulletins. Het is een heel leerproces om informatie sneller te verwerken,  goed te leren communiceren en onder druk de juiste beslissingen te nemen.

We spelen het spel in groepjes van twee.

Ik vind het spel een heel spannende manier om aan te tonen hoe de beurs in de realiteit in zijn werk gaat. We hebben allemaal een zelfde startbedrag (£ 50 000 ) gekregen met als doel, na vijf handelsdagen, winst te creëren. De som van ons banksaldo en onze aandelenportefeuille zou op het einde van het spel groter moeten zijn dan bij aanvang als we de juiste aandelen gekocht en verkocht hebben.
Persoonlijk vind ik het spel een soort gokspel maar eigenlijk kan je wel op voorhand inschatten of je kans hebt op winst of verlies aan de hand van de nieuwsberichten op de nieuwssite, gekoppeld aan “de beurs”.

Gedurende het spel moet je heel aandachtig en precies werken of je doet verkeerde verrichtingen, je hoofd erbij houden is de boodschap. Ik heb zelf tijdens de tweede "speeldag" bij het kopen van aandelen een nul teveel getypt met als gevolg dat ik op een bepaald moment meer dan £ 6 000 aandelen had gekocht  terwijl dat bedrijf het later niet zo goed deed.

Ik moet eerlijk zijn: dit spel geeft stress maar tegelijkertijd leer je de stress onder controle te houden. Belangrijk is hier met geld omgaan en onder druk beslissingen nemen. Ik neem het spel heel serieus en daarom ben ik bang om verlies te maken. Aangezien ik zoiets nog nooit eerder heb gedaan waren het tot nu toe hele spannende, leuke en leerzame uren.

Wie het spel wint zullen we nog wel zien maar laten we hopen dat ik en Jérome samen het spel winnen...

Raihana Amiri 5A

 




« Terug naar het overzicht

X