Onthaalvoormiddag

 

 

1 september

Met iets nieuws starten is altijd spannend. Voor mama’s en papa’s is dat zo. Voor leraren en directeurs is dat zo. Voor leerlingen die starten in het secundair onderwijs is dat des te meer zo. 

Op 1 september verwelkomden we meer dan honderd nieuwe leerlingen die allemaal met hun eigen zenuwen, zorgen en verwachtingen onze speelplaats opwandelden.  Naar jaarlijkse traditie ontvingen de titularissen en co-titularissen de nieuwkomers aan kleurrijke tafels, met een begroeting en een naamkaartje.

Na een verwelkomend woordje van mevrouw de directeur vertrokken de kersverse eerstejaars naar hun nieuwe klas. Daar maakten ze pas echt kennis met de leraren die voor hen beloofden te zorgen het komende jaar. Na de kennismaking werden ze getrakteerd op een heerlijke sleur van papieren uitdelen, de agenda leren invullen en briefjes ondertekenen. In de namiddag mochten de leerlingen alweer naar huis. Daar konden ze nog even nagenieten van de laatste vleugjes vakantie en zich eveneens voorbereiden op de eerste lessen in het secundair onderwijs. 

 

Kennismakingsactiviteiten

De eerste lesuren van de tweede schooldag spendeerden de eerstejaars al spelend, knutselend en ontdekkend. Een uur lang leerden ze elkaar beter kennen via spelletjes die hun titularis en de leraren L.O. voor hen voorzagen. Van elkaar werd er onmiddellijk al een zekere vorm van vertrouwen verwacht, want de kennismakingsactiviteiten kon je niet alleen doen. Van in een cirkel op elkaars knieën gaan zitten tot een hindernissenparcours afleggen: de leerlingen beleefden het allemaal met een brede (en soms luide) lach op hun gezicht.

Wanneer de opdrachten erop zaten, leerden de leerlingen de schoolgebouwen beter kennen. Wat betekenden die rare codes op de deuren van de klaslokalen toch? Waar moesten ze naartoe voor hun ICT-les? En waar konden ze elke middag terecht voor het middageten? Op al die vragen en meer kregen ze antwoord. Ze mochten zelfs de mysterieuze leraarskamer binnen gluren. Stuk voor stuk schuifelden ze met een mengeling van ongemak en fascinatie er doorheen.

Ten slotte mochten ze hun creativiteit een uurtje de vrije loop laten. Startend met een blanco blad gekleurd papier en enkel bewapend met een schaar, lijm en stiften maakte elke leerling een kunstwerkje voor en over zichzelf. Hun naam puzzelden ze met letters uit tientallen tijdschriften, hun verjaardagen noteerden ze in sierlijke letters en hun hobby’s vulden de overige plaats op hun blad. Op het einde van het crea-moment hing de titularis met hen de werkjes aan de muur van hun thuislokaal. Zo verdiende elke leerling zijn of haar plaatsje in de klas en zou niemands verjaardag dat jaar vergeten worden. 

 




« Terug naar het overzicht

X