Creatief aan de slag

 

Naar jaarlijkse gewoonte trokken de eerstejaars en de leerlingen van 2B in volle getallen naar het Paleis om daar deel te nemen aan creatieve workshops. ‘De Tuinen’, zoals de begeleiders de workshops met veel liefde betitelen, is een plaats waar de leerlingen hun ideeën kunnen laten groeien en bloeien. Daar ontspruiten de gekste hersenspinsels aan de geest van de leerlingen. Met die hersenspinsels gaat een handjevol ruimdenkende ‘Tuiniers’ samen met de jongeren aan de slag binnen het thema van de workshop. Dit jaar was het wederom een bijzonder thema: toekomst 123.

De start van de dag zette onmiddellijk de sfeer. Elke leerling gooide na aankomst met een reusachtige, artistieke dobbelsteen. De worp – of het lot? – besloot voor de komende vijftien minuten je toekomst.  Tijdens die vijftien minuten werd de creativiteit van de leerlingen in drie verschillende activiteiten al stevig geprikkeld. Zo mocht een groepje vrij rondlopen in het speciaal gebouwde mini-museum, waar ze werden aangemoedigd om net wél aan te raken en zelfs dingen te verplaatsen. Een andere groep trok met tekenplankjes het Theaterplein op om daar een beeld te schetsen van hoe het er over honderd jaar uit zou zien. De laatste groep leerde hoe je met 800 man letterlijk een berg kon verzetten – en dat allemaal terwijl ze al wat groentjes sneden voor het middageten.

Na het tienuurtje werden de leerlingen opnieuw in (nieuwe) groepen verdeeld. In die groepen werkten ze de rest van de dag aan dezelfde workshop. Ook hiervoor hadden de begeleiders drie prikkelde concepten uitgewerkt. In één workshop leerden de leerlingen over het effect van tijd en femtoseconden (een miljoenste van een seconde!) en over hoe je artistiek met tijd kunt omgaan. In een andere workshop ging het vooral over herhalingen doorheen de tijd, met wel een heel bijzondere afsluiter.  En dan had je ook nog de workshop waar de leerlingen op kunstvlak stevig werden uitgedaagd. Met niet meer dan een handjevol doodgewone voorwerpen zoals lucifers en plakband probeerden de leerlingen een eigen werk te creëren dat een andere school of klas later kon bewonderen in het mini-museum.

De dag sloten we af met een felroze kauwgom in de mond (tot groot plezier van de leerlingen) die ze een beetje later wel op een ‘vereeuwigd’ kunstwerk moesten plakken (soms tot grote spijt van de leerlingen). Met een naar aardbei geurende adem en een hoofd vol inspiratie vertrokken we  weer naar school.

J. Fillet

 




« Terug naar het overzicht

X